Gameplay/fr

From Hearthstone Wiki
Jump to: navigation, search

Depuis la diminution et des batailles pour construire un deck invincible, cette page vous offre une idée approximative du gameplay d'Hearthstone

Combats[edit | edit source]

Jaina Proudmoore, un des Héros du jeu

Tous les matchs d' Hearthstone sont des 1 contre 1 entre deux adversaires. Le gameplay d'Hearthstone est en tour par tour, dans lesquels les joueurs jouent les cartes de leur main pour envoyer des sorts, équiper des armes, ou invoquer des serviteurs qui se batteront pour vous. Ce jeu peut se jouer avec deux humains ou un humain et une intelligence artificielle adverse.

Chaque joueur est représenté par le 'héros' qu'il a choisit, c'est un personnage important de l'histoire de Warcraft. Chaque héros est assigné a une classe, qui va lui procurer des cartes uniques et un Pouvoir héroique spécial. Tous les héros ont 30 Points de vie, et si leur point de vie tombe à zero, le héros est détruit et le joueur qui le controle perds la partie.

Au début de chaque tour, le joueur pioche une carte depuis son deck - une collection de 30 cartes selectionné avant la partie. Les joueurs peuvent choisir d'utiliser un des decks préparés par le jeu ou un deck personnalisé. Tandis que la plupart des cartes sont disponibles pour tous les héros (Cartes neutres), une partie d'entre elle est limitée à une classe spécifique, donnant à chaque héros leurs propres forces et des capacités uniques.

Durant son tour, chaque joueur peut choisir de jouer n'importe quelle carte, utiliser son Pouvoir héroique, demander à vos serviteurs d'attaquer des cibles ou attaquer avec son héros directement si ils ont une arme équipée. Cependant, la plupart des actions requiert que le joueur dépense de la mana, et cette limitation force les joueurs à jouer stratégiquement et à prévoir leurs mouvements. Chaque joueur commence avec 1 cristal de mana et en gagne un de plus au début de chaque tour jusqu'à atteindre la limite de 10 cristaux de mana. Tout la mana du joueur se régénère au début de son tour (Tout les cristaux sont utilisables). Les cristaux de mana non-utilisés à la fin du tour ne s'additionneront pas a celui du prochain tour. Le nombre de mana conséquent permet aux joueurs de jouer des cartes puissantes ouvrant au jeu de grandes possibilités.

En théorie, le but d'Hearthstone est simple : réduire les points de vie du héros adverse avant lui. Cependant, le jeu a différents éléments stratégique qui requiert de l'entrainement avant qu'un puisse être victorieux à un niveau competitif. Le côntrole des serviteurs, les attaques sur diffentes cibles, les différents synergies, en plus de l'aléatoire des cartes piochées à chaque tour, tout ceci combiné permet de faire que les meilleurs combinaisons ne sont pas tout le temps évidentes.

Achever une partie vous accordera de l'experience, augmentant lentement votre niveau et donnant accès à de nouvelles cartes. Tandis que conclure une bataille va donner de l'expérience aux deux joueurs, gagnez des batailles donnent des récompenses supplémentaires.

Champs de bataille[edit | edit source]

Un guide des éléments des champs de bataille d'Hearthstone.
Main article: Battlefield

Chaque bataille a lieu dans un Champs de bataille aléatoire, représentant le plateau de jeu que vous allez utiliser. Il y a acteullement huit champs de bataille disponible : Stormwind, Orgrimmar, Pandaria, Stranglethorn, Naxxramas, Goblins vs Gnomes, Blackrock Mountain and Argent Tournament. Chaque champs de bataille possède des interactions différents mais elles n'influent pas sur le jeu. Autour du champ de bataille il y a plusieurs éléments importants comme la main adverse, les decks et les cristaux de mana. Il y a aussi les deux Héros.

Odre de jeu[edit | edit source]

Au début de chaque combat, une pièce est tirée pour savoir qui commence à jouer. Chaque joueur voit trois cards venant de son deck (4 cartes pour le joueur qui joue en second) ils peuvent choisir, pour chacune, si ils veulent les garder ou les replacer dans le deck. Des cartes aléatoires depuis le deck vont être choisis pour remplacer les cartes jetés qui seront elles remisent dans le deck. Le joueur qui joue en second reçoit aussi une carte spéciale durant son premier tour appelée "La pièce" qui peut être utilisé à n'importe quel moment pour procurer une point de Mana supplémentaire jusqu'à la fin du tour. Pour plus de détails sur la selection des cartes au début du combat, regardez Mulligan.

Au début de chaque tour, tous les cristals de mana des joueurs sont remplis et une card est piochée depuis leur deck puis ajoutée à leur main. Les joueurs peuvent avoir un maximum de 10 cristals de mana et si le joueur a moins de 10 au début de son tour il en récupère un nouveau plein. Ils peuvent aussi avoir jusqu'à 10 cartes dans leur main - si vous piochez une carte alors que vous avez votre main pleine, elle sera révélée aux deux joueurs et immédiatement détruite.

Un serviteur qui coute 2 cristaux de mana avec 2 d'attaque et 3 de vie

Pendant votre tour vous pouvez jouer n'importe laquelle de vos cartes comme invoquer des serviteurs, lancer des sorts et équiper une arme, pourvu que vous ayez assez de mana. Jouer une carte vas vous consommer un nombre de mana écrit sur le coin en haut à droite de la carte. Vous pouvez aussi ordonnez à vos serviteurs d'attaquer, utiliser votre Pouvoir héroique ou alors utiliser votre héros pour attaquer directement différentes cibles si votre héros à une valeur d'attaque ce tour (signfique souvent que vous avez une arme d'équipée).

Les joueurs peuvent finir leur tour en cliquant sur le bouton Fin du Tour sur la droite du champ de bataille. Si un joueur a fait toutes les actions possibles ce tour, une voix dit "Travail Terminé" et le bouton Fin du Tour sera illuminé. Chaque tour dure un maximum de 75 seconds en plus de temps de jeux non-utilisable à la fin pour finir les animations.[1][2] Quand le joueur atteint les 20 dernières secondes du tour, un fusible va apparaître au milieu du plateau de jeu et commencer à bruler, représentant le temps restant.[3] Si il atteint le côté droit du champ de bataille le tour s'arrête automatiqueet c'est au joueur adverse de jouer.

Si un joueur ne prends pas d'actions pendant son tour, son prochain tour commencera directement avec le fusible qui brûle qui lui laisse que 7 secondes pour jouer.[4] Pourtant, dès que le joueur fait n'importe quel action, le fusible va disparaître et le temps du tour sera augmenté aux 75 secondes habituelles. Combinés, ces mécaniques forcent les joueurs à réfléchir vite, garder le jeu à vive allure et empêcher les joueurs non-actifs prolonger les matchs.

Avoir pioché tout les cartes ne veut pas forcement dire d'avoir perdu la partie. Pourtant, lorsqu'un joueur a pioché toutes ces cartes et essaye de piocher une autre carte de son deck vide cela va lui faire des dégâts de fatigue. La fatigue commence par faire 1 dégât au joueur mais cette valeur augmente de 1 par tour. Les joueurs peuvent passer leur souris sur leur deck ou le deck ennemi pour voir ce qu'il reste comme cartes. Les joueurs peuvent aussi passer leur souris sur n'importe quel carte ou le pouvoir héroique à n'impoorte quel moment pour lire leur description et n'importe quel enchantement lié. Passer sa souris sur quelque chose va le surligner en rouge sur l'écran de l'adversaire et vice versa. Les joueurs observateurs peuvent utiliser cette fonction pour faire des suppositions sur les cartes ennemis.

Conclusion[edit | edit source]

Le match va continuer jusqu'une de ces conditions soit réalisée :

  • Les points de vie d'un héros atteignent zero (ou inférieur) et est détruit. Si un héros devient Jaraxxus, ils peuvent aussi être détruits par le Pacte Sacrificiel. Le joueur restant gagne.
  • Un joueur capitule ou quitte la partie. Le joueur restant gagne.
  • Les points de vie des deux héros atteignent zero en même temps. Les deux joueurs verront l'écran de défaite. Aucun joueur n'aura de victoire ou de défaite, ni d'étoile en Classé et aucun joueur ne sera récompenser par une victoire ou une défaite en Arène. Si vous étiez en série de victoire, elle va se stopper.
  • Au début du 90ième tour, la partie se termine par une égalité et les deux joueurs verront l'écran de défaite.[5] Cela veut dire que le joueur 1 à 45 tours complets (tour 1, 3, 5... 87, 89), lorsque le joueur 2 a complété 44 tours (tour 2, 4, 6... 86, 88). Le joueur 2 ne va pas commencer le 90ième tour, ne va pas piocher de carte et aucun début de tour apparaîtera. Cela contourne L'immunité.

Conceding[edit | edit source]

Les joueurs choissent souvent de capituler un match lorsqu'ils réalisent qu'ils ne peuvent pas éviter la défaite et ils peuvent le faire à n'importe quel moment depuis le menu du jeu en cliquant sur l'icone de la roue dentée en bas à droite de l'écran. Dans quelques cas, les joueurs capitule à cause d'une erreur critique qui n'arrive pas à reparer pour continuer le match.

Reglès avancés[edit | edit source]

Main article: Advanced rulebook

Les principales règles d'Hearthstone sont faciles à assimiler mais lorsque que plusieurs effets s'accumulent et synergisent, le jeu devient complexe. Le guide des règles avancés offre des explications avec des exemples et des vidéos.


Un des nombreuses cartes de Hearthstone

Cards[edit | edit source]

Main article: Card

Les joueurs peuvent initialement choisir depuis une collection de 130 cartes, avec autour de 400 cartes collectables au total. Les nouvelles cartes peuvent être obtenus de différentes façons : améliorer le niveau des héros, gagner des prix dans l'arène, acheter depuis la boutique (utilisant du vrai argent ou de l'or, qui peut être récupérer en complétant des quêtes), ou en complétant des Aventuress. Les cartes peuvent être gagnés individuellement ou par paquet de 5.

Les joueurs peuvent rechercher leur cartes dans l'ecran de Collection, et créer des decks personnalisés pour jouer avec. Une sélection de cartes pour un deck est une partie essentiel de la stratégie de Hearthstone, avec chacun un deck limité à 30 cartes les joueur sont obligés de réfléchir à chaque décision et de suivre la str&gie choisit. Les joueurs peuvent aussi désenchanter les cartes qu'ils ne veulent pas pour avoir de la poussière d'arcane, une ressource qui peut être utilisé pour l'artisanat et créer de nouvelles cartes puissantes.

Chaque carte existe aussi sous une forme dorée. Les cartes doréesn'offrent pas plus d'avantage sur le gameplay que les cartes noramles mais des animations et des graphismes spéciaux apportant un peu de vie à chaque cartes. Les cartes dorées coûtent plus cher à créer que les cartes normales.

Mode de jeu[edit | edit source]

Préparation à l'arène, un des modes de jeu de Hearthstone.
Main article: Game modes

Hearthstone offre de differents modes de jeu dans lesquels on peut se battre.

  • Dans le mode entraînement, les joueurs peuvent jouer contre des IA. Les joueurs peuvent apprendre les bases du jeu et se battre contrePlayers can learn the basics of the game battling against 'basic' opponents, or can put their skills to the test against improved 'expert' opponents.
  • Play mode matches players against other human players of similar skill, in random matches. Players can choose to play Casual 'friendly' games, or take part in Ranked play, earning ranks and special rewards to reflect their skill and standing within the community.
  • The Arena offers a unique challenge, with players forging a new deck from a random selection of cards before using it to do battle in a series of games. Doing well in Arena can grant substantial rewards consisting of gold, dust, cards and card packs, but each admission costs 150 gold or real money.
  • Tavern Brawl is a weekly game mode, with a new Tavern Brawl available each week. Each Tavern Brawl presents a limited time opportunity to face other players in special matches with unique rules. These might be requiring players to use special pre-made decks, adding random cards or minions, or changing the very rules of ability activation or mana use.
  • Adventure mode is a single-player game mode in which the player does battle against special computer-controlled bosses, featuring unique hero powers and special cards. Beating these bosses reward the player with cards that cannot be obtained elsewhere as well as unique card backs.
  • Players can also choose to challenge players on their friends list to Duels which offer no special rewards, save the satisfaction of crushing your friends in combat.
  • Spectator mode is an observational mode that allows the player to spectate a match being undertaken by one or two other players. The spectator can see the player's cards and all minions, and can mouse over all interface elements as if in control of the game. However, Spectator mode is purely observational and does not allow the player to affect the match in progress.

The game also features a Tutorial, a limited and non-repeatable starting experience designed to introduce players to Hearthstone.

Matchmaking[edit | edit source]

Main article: Matchmaking

Matches played in Play mode and the Arena use a matchmaking system to determine pairings. Each player has a matchmaking rating, based upon the player's history of games played against other players, and to a lesser degree the total number of games they have played. The matchmaking process aims to ensure that players face opponents of a similar skill level.

One of Hearthstone's many quests.

Quests[edit | edit source]

Main article: Quest

Quests are special objectives players can complete to earn gold, and occasionally special cards. Quests feature criteria such as winning games with a certain class, dealing a certain amount of damage to enemy heroes, or casting a certain number of spells. Players are awarded a new daily quest each day, up to a maximum of three current quests. Quests are the main way for players to earn gold.

Disconnection and reconnection[edit | edit source]

Game Result.jpg

If a player is disconnected from Battle.net during a game of Hearthstone, the system will give the player 60 seconds to reconnect to the game, in which case they will immediately be returned to the match they were playing.[6] However, the game will not be paused during disconnections, meaning that returning players may find their turn has expired or the state of the battle has progressed in their absence. Disconnections during the finding opponent process generally cause the queue to be suspended until both players are connected.

If the player is not able to reconnect to the game in time, the game will be concluded in favour of the remaining player. If both players end up disconnected, the game will end in a tie. Players who are unable to reconnect to the game will be informed of the outcome when they log back in.

Disconnection during matches can result in consequences such as experience, gold and Ranked mode stars failing to display at the end of the match. However, although not displayed these are correctly applied, and can be seen in other interface elements such as the Play screen rank indicator and the Quest Log.

Social[edit | edit source]

Unlike most games, Hearthstone does not have a traditional chat-box. Rather, you can right-click on your character and select specific emotes, such as a verbal taunt, a welcome, well played, or other chat options. Players may also choose to right-click on their opponent to "squelch" them, preventing their emotes from showing. There is also a friends chat function, which allows players on RealID and BattleTag friends lists to talk, regardless of whether they are playing Hearthstone, World of Warcraft, Diablo III or StarCraft II, or simply have the Battle.net launcher open.

Blizzard have stated that their decision to restrict (non-friends list) opponent communication to simple emotes, rather than allowing a full chat function, was in order to reduce potential for harassment, making the game more accessible, and to keep the game flowing at a quicker pace since no one is stopping to type.[7]

Finding opponents[edit | edit source]

Each player's friends list also displays the BattleTag of the last person they played against, provided they were not a Real ID or BattleTag friend. This allows players who enjoyed their last matching to add their opponent as a friend for future play, or chat.

In addition, the Players Near Me feature allows players to see other players on the same subnet in their friends list, allowing them to challenge local players to battle. Players who are already on the player's friends list will not be shown in the Players Near Me section even if they are on the same subnet. The feature is enabled by default, but can be disabled in the Options menu.

Toasts[edit | edit source]

When a player completes certain actions, such as opening a legendary card, levelling a hero or finishing an arena run, a 'toast' will be displayed to all players on their friends list announcing their achievement.

Fireside Gatherings[edit | edit source]

Fireside Gatherings are real-world gatherings of people to play Hearthstone. They are intended to be an opportunity for Hearthstone players to meet, mingle and form real-life friendships, as well as enjoying playing the game face-to-face with some new opponents.

Gatherings can be of any size, and may feature multiple player pools (such as a "novice pool" and an "expert pool") or even mini-tournaments, but are intended to be open to players of all skill levels. With suggested locations of coffee shops, book stores and college dorms, Fireside Gatherings are mostly intended for users of iPads and laptops, although any computer on the same network could be considered part of the event.

Players are actively encouraged to plan and host their own gatherings. For a list of current events, and resources for hosting gatherings, see Fireside Gathering.

Global Play[edit | edit source]

Main article: Region

Hearthstone is divided into four geographical regions: Americas, Europe, Asia and China. Each country Hearthstone is available to play in is assigned to one of these regions. Each player by default uses their Battle.net account home region, but can choose to play Hearthstone in other regions if they wish. However, players from the Americas, Europe and Asia regions are currently unable to select the China region for play.

Players can choose their region through the Battle.net launcher, by selecting an option from the drop-down list above the 'Play' button, before launching the game itself. However, players' card collections and game progress are unique to each region, and it is not possible to transfer cards to other regions, meaning that players wishing to try a new region will have to start building a new collection from scratch for that region.

Trivia[edit | edit source]

  • The "Job's done" soundbite heard when the player is unable to taken any further actions that turn is taken from Warcraft III. The soundbite is used by the Alliance Peasant unit upon completion of a task such as constructing a building, serving to remind the player to assign the Peasant a new task.

Patch changes[edit | edit source]

  • The Grand Tournament logo.png Patch 3.0.0.9786 (2015-08-18):
    • Conceding now ends the game immediately, except during a Joust. Previously there was often a significant delay.
    • Spells that have had their cost increased by effects such as Loatheb will now display their resulting cost to the opponent when played.
  • Curse of Naxxramas logo.png Patch 1.1.0.6024 (2014-07-22):
    • Additional music tracks have been added.
    • Players that appear in “Players Near Me” now appear more prominently within the Friends List.
    • Overall organization of the Friends List has been improved.
  • Patch 1.0.0.5314 (2014-05-08):
    • Improved friends list sorting based on player status.
    • Reconnect functionality has been enabled for Practice mode.
  • Patch 1.0.0.4944 (2014-03-11):
    • Secrets can now only activate on your opponent’s turn.
    • You can now connect to other regions (Americas, Europe, Korea, Taiwan) of Hearthstone regardless of the region that is set on your Battle.net account. Account progress and card collections are saved separately per region. This feature will become available once the patch is live in all regions.
    • The “Players Near Me” feature is now enabled by default. You can disable this feature in the Options Menu.
    • If you disconnect from a game, you now have 60 seconds to try and reconnect and pick up from where you left off.
  • Patch 1.0.0.4217 (2013-12-10):
    • New Feature: Recently played Opponent – Your friends list now displays the last person you played against, provided they were not a Real ID or BattleTag friend. If you had a particularly great match against someone, you can now friend them for future play!
    • New Feature: Players Near Me - You can now opt-in to seeing other Hearthstone players on your local network in your friends list.
    • User interface:
      • The chat UI has received additional improvements.
      • Your player rank (icon and number) is now visible in the friends list, the versus screen and your BattleTag in-game.
      • The PrintScreen key now takes a screenshot of your game and saves it to your desktop.

References[edit | edit source]

  1. https://www.reddit.com/r/hearthstone/comments/3agk6v/turn_time_has_been_reduced_from_90_to_70_seconds/
  2. Ben Brode on Twitter. (2015-09-05). 
  3. Elle apparaît autour des 22.5 seconds mais les lags de l'animation font de la précision n'est pas optimale.
  4. Le temps complet est d'environ de 10 secondes si on compte le temps d'animation où l'on peut pas jouer mais le temps pour jouer est que de 7.5 secondes.
  5. Patashu (2015-06-07). Maximum Length (in turns) of a Game (Blackrock Mountain Edition)
  6. http://us.battle.net/hearthstone/en/blog/13154924/hearthstone-patch-notes-1004944-all-that-glitters-3-11-2014 Hearthstone Patch Notes 1.0.0.4944
  7. Hearthpwn.com: Dev Interview - Rating, Social, and Balance Issues; Innkeeper Invitational Spotlight #2